Моніторинг освітньої діяльності

Проведення моніторингових досліджень якості реалізації завдань Базового компонента дошкільної освіти та освітніх програм «Дитина» (для груп загального розвитку), «Віконечко» (для інклюзивної та спеціальної групи) здійснюється відповідно до нормативних документів. Метою проведення моніторингового дослідження є вивчення стану реалізації завдань Базового компонента дошкільної освіти та чинних освітніх програм за освітніми напрямами «Особистість дитини», «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі», «Дитина в природному довкіллі», «Мовлення дитини», «Гра дитини», «Дитина у світі мистецтва», «Дитина в соціумі» Моніторинг навчальних досягнень дітей за допомогою педагогічного діагностування здійснювався двічі на рік: на початку навчального року (початкова діагностика) та середині навчального року (поточна діагностика). У зв’язку з введенням воєнного стану не було можливості провести підсумкову діагностику.

З метою проведення цілеспрямованого обстеження рівня засвоєння програмового матеріалу дошкільниками відповідно до освітніх напрямків Базового компонента дошкільної освіти, вихователям було запропоновано за картками спостереження, відповідно до визначених критеріїв оцінити досягнення дітей..

Освітній напрям « Дитина в соціумі»

Питання формування у дітей дошкільного віку соціальної компетентності реалізується як під час організованої навчальної діяльності, так і в повсякденному житті. Педагоги закладу розпочинають соціалізацію малюків з раннього віку. Для реалізації освітнього напрямку «Дитина в соціумі» вихователі використовують різні форми роботи: бесіди, розв’язання проблемних ситуацій, читання творів художньої літератури, ігри з формування соціально-комунікативної компетенції. Завдяки цьому в дітей формується такі базові якості особистості: людяність, доброзичливість, самостійність, працелюбність. Слід відмітити й те, що велика увага приділялась всім аспектам громадянського виховання, а саме: національно-патріотичному вихованню, формуванню у дітей національної свідомості, любові до рідної мови. Реалізація державності залежить від дієвої державницької позиції кожного громадянина. Тому найголовнішим завданням суспільства завжди було, є і буде виховання поколінь гуманістів і патріотів, для яких найвищим ідеалом є єдність особистих та національно-державних інтересів". З цією метою у закладі проведено: тематичні заняття «Ми діти України», обрядові свята, спортивні розваги, конкурси малюнків та поробок. Завдяки творчому впровадженню етнопедагогіки вихователі закладу досягли позитивних результатів у вихованні любові до рідного краю, формуванні громадянської позиції, про що свідчать результати моніторингу у всіх вікових групах.

Освітній напрям «Дитина в природному довкіллі»

Природне середовище груп, приміщень та території дошкільного закладу сприяє формуванню у дошкільників цілісного уявлення про природне довкілля, інтересу до нього, оволодінню елементарними навичками дослідницької діяльності. Осередками пізнавальної та предметно – практичної діяльності дітей є дитячі городи та клумби груп. До роботи на них залучаються діти, починаючи з молодшого дошкільного віку. В усіх вікових групах є куточки природи, в яких наявні відповідні рослини, обладнання для догляду за живими об’єктами. Календарі погоди ведуться відповідно до програмових вимог. Предметно-ігрові середовища груп містять дослідницькі осередки, в яких розміщені обладнання та інвентар для дослідницьких лабораторій. У кінці кожного місяця вихователі старших дошкільних груп проводять у куточку природи міні-заняття: аналізують стан погоди протягом місяця, роблять висновки про зміни в зовнішньому вигляді рослин. Планується пошуково-дослідницька діяльність, система спостережень за об’єктам Формування компетентності дошкільника за освітнім напрямком здійснювалась через реалізацію завдань пошуково-дослідницької діяльності. Пошукова діяльність дітей передбачає найпростіші досліди, експерименти, розв’язання простіших завдань і сприяє формуванню екологічного мислення та самостійності у пізнанні природи. Впродовж року з дітьми були проведені цікаві заняття з використанням простих дослідів, де діти самостійно встановлювали причинно-наслідкові зв’язки взаємозв’язки між живою та неживою природою. Результати роботи з освітньої лінії «Дитина у природному довкіллі» свідчать про те, що у дітей сформована система знань про об’єкти та явища природи планети Земля, зв’язки і залежності між ними та роль у природі, Але поряд з цим, діти не завжди дотримуються правил доцільного природокористування, чистоти природного довкілля.

Освітній напрям «Дитина в світі мистецтва»

 Упродовж року належна увага приділялась реалізації змісту освітнього напряму «Дитина в світі мистецтва», яку педагоги ЗДО вирішували, як на заняттях, так і в різних видах діяльності: художньо-мовленнєвої, музичної, художньо-продуктивної, театралізованої, які передбачені Базовим компонентом дошкільної освіти. Організовуючи художньо-продуктивну діяльність, педагоги використовують поетичну мову, образні порівняння, малі фольклорні жанри, класичну народну музику, дитячі та народні українські пісні, тим самим забезпечують художню образність дитячого малюнка. Впродовж навчального року педагоги широко використовували нетрадиційні техніки малювання. На високому професійному рівні були організовані музично-літературна діяльність дітей: Осінні, Новорічні та Різдвяні свята, Свято Миколая, Свято Осені, спортивні розваги, тематичні дні та тижні. Аналіз даних моніторингу показав, що більшість дітей отримали достатні знання, вміють їх використовувати під проведення свят, занять та в повсякденному житті.

Освітній напрям « Гра дитини»

В усіх вікових групах створені належні умови щодо організації роботи за освітнім напрямком «Гра дитини». Групи забезпечені матеріалом для організації сюжетно-рольових, рухливих, конструктивних, дидактичних ігор та ігор - драматизацій. Під час творчих ігор вихователі збагачують життєвий досвід вихованців вчать культурі спілкування, розвивають комунікативні здібності. Поряд з творчими іграми значне місце займають і дидактичні ігри, які використовуються упродовж дня під час занять та основних режимних моментів. Невід’ємною складовою життя дошкільників є народні, рухливі, календарно-обрядові ігри. Аналіз ігрової діяльності в групах дає можливість зробити висновок, що високий рівень ігрових умінь і навичок є якісним показником в роботі педагогічного колективу.

Освітній напрям «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі»

Слід відзначити роботу педагогів над реалізацією змісту освітнього напрямку «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі». Педагоги формували у дошкільників логіко-математичні навички, вміння доводити власну думку і розмірковувати, досліджувати та експериментувати, активно впроваджувати елементи розвивального навчання. За даними моніторингу сформовані навички лічби, класифікації, порівняння.

 Освітній напрям «Мовлення дитини»

У центрі уваги педагогічного колективу було формування мовленнєво-комунікативної компетентності. Для виконання завдань освітнього напряму «Мовлення дитини» педагоги використовували інтегрований підхід. У практиці роботи ЗДО застосовується проведення занять інтегрованого змісту, на яких мовленнєва діяльність переплітається з пізнавальною, образотворчою, театралізованою, ігровою діяльністю. Як позитивне, хотілося б відзначити проведення інтегрованих та комплексних занять з пріоритетом мовленнєвого розвитку. Інтегровані заняття сприяють високій пізнавальній активності дітей, розширенню кола знань про навколишній світ, людей, їхню діяльність. Періодично плануються тематичні заняття, на яких увага зосереджується на розв’язанні домінуючого завдання мовленнєвого розвитку. Великого значення педагоги надають спілкуванню з дітьми у повсякденні. Такі розмови збагачують словниковий запас дітей, вчать їх висловлюватися, уважно слухати співрозмовника, вести діалог. Для того щоб навчити дитину оперувати своїми знаннями, виховати ініціативну особистість з високим рівнем мовленнєвої творчості, педагоги використовують у своїй роботі лексичні та мовленнєві вправи, мовленнєві логічні задачі, інтерактивні методи («дерево рішень», «мікрофон»), проблемні запитання. Використання інтерактивних методів сприяє розвитку мислення, забезпечує достатній лексико-граматичний запас для висловлювань, робить мовлення дітей більш виразним і барвистим. Для реалізації потреби дітей у мовленнєвій творчості в кожній віковій групі створені осередки художньо-мовленнєвої діяльності, які наповнюються різноманітним матеріалом. У роботі з дітьми вихователі постійно використовують пальчикові ігри, творчі завдання, інтегровані картки, що забезпечують активну мовленнєву діяльність, сприяють розвитку навичок спілкування., розвитку словесно-логічного мислення, комунікативних здібностей. Для розвитку мовленнєвих здібностей, формування мовленнєвої компетенції вихователі ефективно використовують метод наочного моделювання, ТРВЗ. Цей метод сприяв покращенню запам’ятовуванню дітьми змістовного матеріалу, розвитку у них уяви, фантазії, образності мислення і мовлення. Для того, щоб розкрити потенційні можливості кожної дитини, педагоги застосовують метод багатоканальної діяльності. Організовуючи будь-яку діяльність, намагаються викликати у дітей інтерес до неї, подив і обов’язково задіяти різні аналізатори. Слід зазначити, що робота педагогічного колективу ефективно вплинула на розвиток мовленнєвих здібностей дітей. Більшість дітей старшого віку (5-7 років) можуть спілкуватися з дорослими та однолітками українською мовою, чітко відповідати на запитання, вести діалог. Вживають звернення й етикетну лексику, уміють висловлювати прохання, вибачення, подяку, співчуття, припущення. Вони розуміють значення слів, правильно вживають слова та частини мови в реченні, контролюють власне мовлення. У більшості дітей мовлення виразне, вони вміють користуватись інтонацією, силою голосу, правильно ставити наголос. У порівнянні з минулим навчальним роком спостерігається збільшення кількості дітей з вадами звуковимови, що свідчить про недостатню індивідуальну роботу вихователів з формування звукової культури мовлення у групах молодшого та середнього дошкільного віку.

Результати моніторингу за освітніми напрямами наведені нижче (у відсотках).

№ групи

рівні

Освітні напрями

Особистість

дитини

Дитина в

соціумі

Дитина в

природному

довкіллі

Дитина у світі мистецтва

09

01

09

01

09

01

09

01

1

3р.ж.

Високий

-

-

-

-

-

13

-

-

Достатній

9

39

4

39

-

27

-

27

Середній

78

57

70

61

48

61

100

73

Початковий

13

4

26

-

52

-

-

-

2

4р.ж.

(інкл.)

Високий

-

-

-

-

-

-

-

-

Достатній

-

7

-

-

-

-

-

-

Середній

25

27

33

33

25

33

25

13

Початковий

75

66

67

67

75

67

75

87

3

5р.ж.

Високий

-

-

-

6

-

17

-

-

Достатній

-

22

13

11

-

38

-

22

Середній

27

50

33

55

33

28

27

28

Початковий

73

28

54

28

67

17

73

50

4

6 р.ж.

Високий

-

-

-

-

-

-

-

-

Достатній

-

56

-

37

8

40

-

30

Середній

92

44

63

59

33

56

33

44

Початковий

8

-

37

4

59

4

67

26

5

4-5р.ж.

(спец)

Високий

-

-

-

-

-

-

-

-

Достатній

-

-

-

-

-

-

-

-

Середній

-

50

13

30

-

40

-

70

Початковий

100

50

87

70

100

60

100

30

6

5-6р.ж.

(санат.)

Високий

4

21

-

4

-

13

8

17

Достатній

15

21

19

25

12

24

15

20

Середній

73

54

42

63

58

50

50

46

Початковий

8

4

39

8

30

13

27

17

7

4-5р.ж.

Високий

-

18

-

-

-

-

-

-

Достатній

-

22

-

29

-

12

-

12

Середній

36

35

64

47

-

53

36

59

Початковий

64

25

36

24

100

35

64

29

 

 

№ групи

рівні

Освітні напрями

Загальний рівень розвитку

Гра

дитини

Дитина в

сенсорно-пізнавальному просторі

Мовлення

дитини

09

01

09

01

09

01

09

01

1

3р.ж.

Високий

-

22

-

-

8

8

-

4

Достатній

35

52

-

30

13

65

26

39

Середній

65

22

74

70

62

27

65

57

Початковий

-

4

26

-

17

-

9

-

2

4р.ж.

(інкл.)

Високий

-

-

-

-

-

-

-

-

Достатній

-

-

-

20

-

-

-

-

Середній

42

27

58

33

8

13

25

33

Початковий

58

73

42

47

22

87

75

67

3

5р.ж.

Високий

13

17

13

22

-

11

-

-

Достатній

21

6

7

17

20

17

13

22

Середній

33

55

33

28

33

33

20

50

Початковий

33

22

47

33

47

39

67

28

4

6 р.ж.

Високий

-

15

-

11

-

8

-

-

Достатній

-

26

-

44

8

30

-

30

Середній

50

48

50

37

33

32

42

59

Початковий

50

11

50

8

59

30

58

11

5

4-5р.ж.

(спец)

Високий

-

-

-

-

-

-

-

-

Достатній

-

-

-

20

-

-

-

-

Середній

-

50

13

50

-

50

-

10

Початковий

100

50

87

30

100

50

100

90

6

5-6р.ж.

(санат.)

Високий

4

17

-

17

-

17

-

4

Достатній

19

29

35

17

15

12

12

25

Середній

54

50

46

58

54

63

46

63

Початковий

23

4

19

8

31

8

42

8

7

4-5р.ж.

Високий

-

-

-

6

-

-

-

-

Достатній

-

47

-

24

-

18

-

30

Середній

86

35

50

47

21

41

43

47

Початковий

14

18

50

23

79

41

57

23

* 09, 05 - місяці в яких проводилось вивчення рівня досягнень дітей ЗДО

* В, Д,С,Н - рівні досягнень (високий, достатній, середній, низький)

* цифри у стовпчиках - % від загальної кількості дітей в групі